نقد و بررسی بازی MORTAL KOMBAT 11

نقد و بررسی بازی مورتال کامبت 11

نقد و بررسی بازی MORTAL KOMBAT 11

حمام خون، غرفه ۱۱

یه روز خوب

روزی که قرار بود مراسم Game Awards 2018 برگزارشود، یک روز مهم برای همه گیمرها بود. مطمئنا خیلی ها درآن روز تا زمان برگزاری مراسم لحظه شماری می کردندو خیلی ها هم هنگام برگزاری مراسم سفت و سخت به گوشی ها، کامپیوتر ها، سایت ها و… چسبیده بودند وبرنامه را زنده تماشا می کردند. متاسفانه عده ای هم بودند که به هردلیلی، نتوانستند مراسم را زنده تماشا کنند و بالاجباراخبار بعد از مراسم راخواندند. خود من هم رویداد های مراسم را فردای همان روز از اینترنت دانلود کردم ونگاه کردم. به هرحال قرار بود اتفاقی مهم در این رویداد رخ بدهد و باید از بین بازی های مهم آن سال که این توانایی را داشتند به عنوان بازی سال انتخاب بشوند را، یکی را انتخاب می کردند.  به هر حال همه می دانستیم که بازی سال باید از بین بازی هایی چون DETROIT, MARVEL’S SPIDER-MAN, RED DEAD REDEMPTION 2 و GOD OF WAR اتخاب بشود. ولی اگر صادق باشیم، بازی سال جز RED DEAD REDEMPTION 2 و GOD OF WAR نمی توانست باشد. به هر حال بهتراست خیلی درگیر این موضوع نشویم و به بحث اصلی بپردازیم. در نمایشگاه، بازی هایی قرار بود نشان داده شوند که برای رونمایی یکی از این عناوین، کارگردان MORTAL KOMBAT، یعنی شخص ED BOON به روی صحنه آمد. چون از قبل چیز خاصی راجب این بخش گفته نشده بود، زیاد انتظار غافلگیری نداشتم. ED BOON گفته بود که  قراراست یک بازی racing نمایش داده شود و فقط وظیفه اطلاع رسانی را برعهده دارد. بعد از اینکه صحنه را ترک کرد، ویدیو با یک رعد و برق و چند اسکلت شروع به پخش شدن شد. اول فکر کردم شاید مشکلی پیش آمده و ویدیو را اشتباه پخش کردند. اما وقتی که scorpion را دیدم که شمشیر را در کمر شخصی فرو برد و جلوی دوربین ایستاد، فهمیدم اشتباهی رخ نداده است و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود! آن تریلر جزو تریلرهایی بود که فراموش نمی کنم. درتریلر، خشونت بازی کامل به ما خبر داد که قراراست چه چیزی را در بازی تجربه کنیم.

بازی با زمان

در این قسمت از بازی، بازیکنان قراراست یک داستان جدید و متنوع از مجموعه MORTAL KOMBAT را تجربه کنند. داستانی که اینبار باید برای بدست آوردن هدفشان، با زمان در بیفتند و کاراکترها بتوانند اوضاع را در حالت تعادل نگه دارند.( مطالبی که قرار است مطالعه کنید فاقد هرگونه اسپویل می باشد. ) طبق گفته کارگردان بازی، اینبار با یک کاراکتر جدید به اسم KRONIKA ( کرونیکا ) باید دست و پنجه نرم کرد. این کاراکتر نگهدارنده زمان است و طبق گفته کارگردان بازی (  ED BOON ) بخاطر مشکلات در زمان و پیچش های داستانی، بیشتر کاراکترها قراراست نسخه جوان تر خودشان را ملاقات کنند! یعنی عده ای قراراست از گذشته به آینده که همان زمان حال، توی بازی می‌باشد آورده شوند.ولی اگر این حرف هارا کنار بگذاریم، داستان بازی این بار رنگ دیگری به خود گرفته است و جان دار تر از قبل شده است و میتواند بخاطر پیچیدگی های موجود در خود، مخاطب را راحت تر از قبل کنار خودش نگه دارد. همینطور ملاقات کاراکترها با خودشان و بحث ها و جنگ هایی که بوجود می‌آورند، سکانس های جالب تری را ایجاد میکند و خیلی از اشکالات داستان و مشکل هایی که در روند بازی دیده می شد را، بهبود داده‌اند و داستانی در کل استاندارد تر از قبل را به نمایش می‌گذارند.اما همچنان مشکلاتی ریز را دارا می‌باشد که اگر مورد توجه واقع شوند، تبدیل به مشکلاتی بزرگتر می‌شوند که مربوط به روند داستان بازی می‌باشد. درست است که داستان بازی در رابطه با مشکلاتی می‌باشد که در زمان بوجود آمده، اما با وجود برخی دیالوگ ها، از پیچیدگی داستان کاسته شده است. یعنی در رابطه با اتفاقاتی که در بازی رخ می دهد، بازیکنان اصلا نیازی ندارند فکر کنند که چه رخ داده است و دیالوگ ها، خود همه چیز را با بهترین شکل وبه سرعت توضیح می دهند و متاسفانه به بازیکن اجازه درگیری زیاد با داستان را نمی دهند.( جواب سوال هایی که در ذهن بازیکن در رابطه با داستان بوجود می آید یا به شکل سوال در بازی مطرح می شوند یا خیلی ساده کاراکترها آن را بیان می کنند و این اعمال، لذت درگیری بازیکن با داستان را کم می کند. ) گویا بازی سازان با محدودیت زمان در ساخت بازی مواجه بودند و نقاط پیچیده اتفاقات را خود برای بازیکنان در بازی با استفاده از دیالوگ ها توضیح داده اند و زیاد وقت صرف آن ها نکرده اند و بیشتر بر روی روند داستان و چگونگی سپری کردن آن متمرکز شده اند. اما باید بگویم با وجود چنین اشکالاتی، همچنان داستان بازی ارزش شنیدن را دارد و هنوز لذت بخش تر از قبل می باشد و اضافه کردن برهه های زمانی مختلف و مشکلات زمان، تنوعی چشم گیر به آن داده است.

وقت خون و خونریزی!

به هر حال هرچه باشد، نمی توان از بخش مبارزه ای این بازی حرفی نزد و فقط به داستان پرداخت. چون معتقد هستم که بخش مبارزه ای و سیستم مبارزه، تاثیری فراتر از داستان بازی در این بازی دارند. در این نسخه شاهد تغییراتی وسیع تر و بهتر از همیشه هستیم و همه چیز نسبت به قبل، بهتر و پیشرفته تر شده است. یکی از بزرگترین تغییرات که باید از همین اول راجب آن بگویم، اضافه شدن بخش FATAL BLOW و جایگزین شدن آن با حرکت X-RAY می باشد. البته باید بگویم که X-RAY حذف نشده است و فقط شرایط انجام آن فرق کرده است. در این نسخه، حرکت FATAL BLOW میتواند یک برگ برنده برای فرد دارای سلامت پایین در بازی باشد و وی قادر خواهد بود تا با انجام آن، شرایط بازی را به کل عوض کند. برای انجام حرکت FATAL BLOW دیگر نیازی ندارد که شما بارهای انرژی پری داشته باشید. بلکه وقتی نوار سلامت هر کاراکتر به ۳۰درصد یا کمتر از آن برسد، برای شما فعال خواهد شد و می توانید با انجام آن damage و یا آسیب های چشمگیری به حریف وارد کرده و شانس پیروزی خود را افزایش دهید. اما باید این را به شما بگویم که بعد از انجام FATAL BLOW، دیگر قادر به انجام آن نخواهید بود. حتی در راند بعد! همینطور بخش جذاب این مبارزات در نسخه ۱۱، این است که ساخت combo بسیار دشوارتر از قبل شده است و سخت می شود combo مورد نظر خود را ساخت و بیشتر باید منتظر موقعیت های مناسب برای زدن باشید و لحظه ها را شکار کنید. در این نسخه بیشتر از combo، نیاز به سرعت، استراتژی و زمان بندی مناسب برای ضربه زدن نیاز دارید. همینطور هوش مصنوعی پیشرفت جالبی دارد و شباهت کمتری نسبت به نسخه های قبل دارد. در این نسخه در حالت normal نیز وقتی با CPU مبارزه می کنید، نسبت به نسخه قبل از سختی بیشتری برخوردار است و می تواند غیر قابل پیش بینی باشد و یک حرکت را سه یا چهار بار پشت سرهم تکرار کند! همچنین قابل ذکر است که نوارهای انرژی که مربوط به نوار attack هستند، تعدادشان به دو نوار کاهش یافته و در عوض دو نوار دیگر در صفحه مشاهده می شود که مربوط به بخش defence هستند. کم و زیاد شدن این نوارها، قوانین ضربه زدن را کمی بهتره کرده و محدودیت در انجام حرکات amplify شده را کاهش داده است.

جنگجوی من

یکی از بخش های غافلگیر کننده که به بهترین شکل ممکن در بازی کار شده بود، بخش character customize یا همان شخصی سازی هست!

بدون شک این شخصی سازی در بازی های مبارزه ای بی همتا می باشد و دقیقا همان چیزی می باشد که یک بازی مبارزه ای خوب، بتواند استفاده کند. در این بخش، نه تنها رنگ لباس، بلکه ابزار و وسایل کاراکترها را نیز می توانید تغییر دهید. وسایلی چون شمشیر، نقاب، چاقو و… . همچنین حرکات مخصوص که با زدن منوی استارت نمایان می شوند ( special moves ) را نیز می توانید شخصی سازی کنید و حرکاتی را که می خواهید را اضافه یا حذف کنید. همینطور کاراکترها به صورت پیش فرض دارای دو variation می باشند که بازیکنان قادر هستند سه variation مختلف نیز خودشان با هر حرکت، رنگ لباس، صلاح و… بسازند و تعداد آن ها را تا پنج variation قابل انتخاب افزایش دهند. چیزی که باعث می شود سبک های مختلفی از مبارزات بوجود بیاید و برای مبارزه با هر بازیکن، یک سبک جدید را تجربه کنید که خود باعث افزایش تنوع چشمگیر مبارزات می شود و هنگام روبرو شدن با سایر بازیکنان، انتظار یکنواختی در مبارزات نخواهد بود.

راند آخر

به عنوان حرف پایانی باید بگویم که بدون شک تمام دوستداران بازی های مبارزه ای یا fighting ، این بازی را بازی نکرده نباید پشت سر بگذارند و حداقل ارزش یک روز تجربه را دارد. فقط تنها بخشی که کمی من را آزار می دهد، مربوط به بخش داستانی بازی می باشد که از درگیر شدن بازیکن با بخش های نسبتا گنگ بازی جلوگیری می کند و البته باید بگویم که هرجور به این موضوع نگاه می کنم، بازی همچنان دارای نقاط قوت می باشد و این موضوع به نقاط قوت آن، لطمه ای وارد نمی کند.

نقاط قوت

  • اضافه شدن شخصی سازی قوی.
  • تغییر گیم‌پلی در جهت مثبت.
  • اضافه شدن مواردی چون fatal blow و تغییر بارهای انرژی و x-ray ،مکانیزم های خوبی را به بازی آورده اند.
  • تغییر چشم‌گیر گرافیک نسبت به نسخه قبل.

نقاط ضعف

  • عدم درگیری کافی بازیکن با داستان.
  • با توجه به بهبودهای موجود در روند داستان، بازهم نیاز به تلاش دارد تا داستانی با قالبی بهتر را به نمایش بگذارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

(1) دیدگاه

  • پارسا پاسخ

    باید ده میدادی

    2020/04/16 at 22:07

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.